“Tätä henkistä pääomaa me halutaan antaa kotiin viemiseksi”
Joensuun ydinkeskustassa, aivan Pielisjoen rannassa sijaitsee huoneistohotelli Lietsu, joka on tullut tunnetuksi vieraanvaraisista emännistään ja yhteistä hyvää edistävästä hengestään. Huoneistohotellin kodikkaita huoneita ei ole ainoastaan varustettu kahvinkeittimillä, paistinpannuilla ja pyykinpesukoneilla – jokainen niistä on myös hyvin yksilöllisesti sisustettu. Majapaikassa elää vahvana karjalainen kulttuuriperintö, jota vaalitaan aina iltapaloja ja huoneistojen nimiä myöten.
Lietsun perustivat vuonna 2019 kaksi tuoretta yrittäjää, Maria Saastamoinen ja Helena Puhakka-Tarvainen. Kummallakaan heistä ei ollut päivääkään kokemusta matkailualasta. Heillä oli vain visio siitä, miten matkailun, karjalaisuuden ja vastuullisuuden voisi yhdistää aivan uudenlaiseksi asiakaskokemukseksi. Lukemattomat viiden tähden arvostelut kertovatkin, että jotain yrittäjät ovat onnistuneet tekemään oikein.
Lietsun arjessa huomioidaan jatkuvasti ekologinen, kulttuurinen ja sosiaalinen vastuullisuus. Huoneistohotelli sai ensimmäisenä joensuulaisena pk-yrityksenä Sustainable Travel Finland -merkin. Vuonna 2021 puolestaan Lietsu sai Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen myöntämän ympäristöpalkinnon. Lisäksi Lietsu valittiin vuoden 2022 vastuullisimmaksi matkailutoimijaksi Pohjois-Karjalan Matkailu Ry:n toimesta.
Uuden äärellä
Unelma huoneistohotellista, joka tarjoaisi kodinomaisen tunnelman sekä laadukkaiden puitteiden lisäksi ikkunan Suomeen ja pohjoiskarjalaiseen elämäntapaan. Kyseinen visio sai alkunsa sen oivaltamisesta, kuinka paljon syvemmin matkailijat pääsisivät kiinni paikalliseen kulttuuriin, mikäli se tarjottaisiin heille kuin tarjottimelta. Kun tämän yhdistäisi vastuulliseen matkailuun, voisi syntyä jotain, millä olisi aitoa vaikutusta.
– Vastuullisuus oli meille jotenkin niin itsestään selvä asia, ettei me alussa edes tajuttu nostaa sitä meidän arvoihin. Vasta kun laadimme Helenan kanssa yhdessä meijän strategiaa ja hahmottelimme omaa tapaamme tuottaa palveluita, niin huomattiin ajatustemme kiteytyvän juuri vastuullisuuteen, kertoo Maria, toinen Lietsun yrittäjistä.
– Myö ollaan omistettu yksi meijän huoneista järvilohen suojelulle. Järvilohi on kuollut liki sukupuuttoon paikallisista toimista johtuen. Tätä myö halutaan muistaa ja pitää esillä. Samalla tavalla olemme omistaneet kaikki 31 huonettamme jollekin paikallisesti merkittävälle asialle. Jos jokaisessa huoneessa majoittuu vaikka sellainen 200 ihmistä vuodessa, joista jokainen kertoo huoneen teemasta parille tuttavalleen, niin kyllähän sitä tietoisuutta ja kerrannaisvaikutusta saadaan myös näin kasvatettua, Maria kuvailee.
Lietsua perustaessa yrittäjät jännittivät sitä, miten muut matkailutoimijat ottaisivat heidät alalle vastaan – kummallakaan yrittäjistä kun ei ollut esimerkiksi majoittamisesta aiempaa kokemusta. Muiden pienten yritysten kanssa kuitenkin haluttiin yhteistyötä tehdä, sillä se nähtiin mahdollisuutena ja voimavarana. Yrittäjien helpotukseksi uusi toimija otettiin avosylin vastaan.
Mustaherukkahilloa kaverillekin
Iloinen puheensorina täyttää Lietsun tuvan heti aamusta. Viimeinenkin vieras saapuu sukkasillaan töpöstellen paikallisista herkuista notkuvan aamiaispöydän äärelle. Hän valitsee tarjottimelleen muun muassa hirvimakkaraa ja savumuikkua, pitkään muhinutta luomupuuroa ihanine höysteineen sekä tietenkin perinteisiä rukiisia karjalanpiirakoita. Lietsu toimii osana Karelia À la carte -verkostoa, joka tarjoaa asiakkailleen aitoja, aistikokemuksia herättäviä ruokaelämyksiä lähellä tuotetuista raaka-aineista.
– Myö ollaan alusta lähtien haluttu antaa tilaa paikallisille tuottajille ja näin tuoda perinteisiä pohjoisen karjalan makuja koettavaksi. Itse valmistetaan ja käsitellään ruokia vasta sitten, kun ei saada jotain läheltä valmiina. Olisihan se hölmöä olla hyödyntämättä maakuntamme huippuammattilaisia, kun heitä kerran löytyy. Näin myös saadaan syvennettyä keskinäistä yhteyttä yhteistyökumppanien kanssa.
– On ilo huomata, että lähiruokaan panostaminen on näkynyt myös päästölukemissa. Kun selvitimme, mikä on aamiaisen osuus päästöistämme, ja miten meijän tulokset suhteutuvat muiden hotellien vastaaviin tuloksiin, kertoivat päästölaskemat selvää kieltä – käyttämällä lähiruokaa saimme päästöt verrattain todella alas. Käytämme paikallisia palveluita tottakai aina muulloinkin, kuin vain voimme, Maria tarkentaa.
Erään kerran paikalliselta Ylisoutajan jäätelökioskilta soitettiin ja kysyttiin, löytyisikö Lietsusta Sinkkosen Marjatilan mustaherukkahilloa. Kyseinen yrittäjä oli juuri ostanut viimeisen purkin ja kuullut samalla, että Lietsulle oli aiemmin mennyt isompi erä samaa hilloa. Maria kävi tarkistamassa varastot, kysyi milloin yrittäjä olisi kioskilla ja lähti sitten fillarilla viemään kolme purkkia. Ne riittivät pitkäksi aikaa. Lietsulaiset auttavat mielellään matalalla kynnyksellä myös muita matkailualan toimijoita, koska heillä luotetaan siihen, että muutkin kyllä auttavat tiukan paikan tullen.
Huomio olennaiseen
Vastuullisuus ei ole vain ohimenevä muoti-ilmiö. Siksi monissa koulutuksissa muistetaankin painottaa, kuinka yritysten tulee olla vastuullisia saadakseen kilpailuetua ja tehdäkseen brändeistään suositumpia. Lietsussa ei kuitenkaan lähestytä vastuullisuutta omaa etua korostaen – vastuullisuutta edistetään ennen kaikkea globaalien ongelmien takia, joiden ratkaisemiseksi voi jokainen antaa paikallisesti oman panoksensa.
– Onhan tää pikkuisen ehkä jopa pelottanut minnuu, miten paljon näinkin pienenä yrityksenä voi olla luomassa jotain tärkeää. Aluksi edistimme vastuullisuutta sillä ajatuksella, että saisimme omaan elämään ja arkeen merkityksellisyyttä. Mutta nyt työmme vaikutus tunnustetaan jo isommissakin piireissä. Kyllähän se tuottaa suunnatonta iloa, että ollaan onnistuttu viestittämään meille tärkeitä asioita niin, että se resonoi muissakin, Maria paljastaa intoa äänessään.
Osa Lietsun vastuullisuutta on myös tapa, miten vieraita kohdataan. Matkailijoille halutaan tuottaa kodinomainen fiilis, jotta jokainen saa kokea olevansa aidosti osa Pohjois-Karjalaa. Hotellin emännät ovat tunnettuja siitä, että heillä on aina aikaa rupatella asiakkaiden kanssa. Ja oli kyse sitten vispilän lainaamisesta, kadonneen vihkisormuksen etsimisestä parkkipaikalta tai suolan hakemisesta suklaata syöneelle koiralle, kaikkiin toiveisiin pyritään aina vastaamaan karjalaisella sydämellisyydellä.
– Viime sunnuntaina meille saapui yöpymään isä ja tytär. Selvisi, että jälkimmäisellä olisi Joensuussa pääsykokeet. Siinä vastaanotossa hetken aikaa tutustuimme ja tarinoimme yhdessä. Illalla isä tuli sukkasillaan hakemaan kaakaoautomaatista kaksi kupillista iltajuotavaa. Samalla hän kertoi silmät tuikkien, kuinka vaikuttunut hänen tyttärensä oli ollut Lietsun tavasta tuoda vastuullisuutta esille. Erityisesti huoneen yksityiskohdat olivat häntä puhutelleet. Isä jäi hetkeksi tuvan puolelle ja intoutui kyselemään paljon hotellista ja sen taustoista. Voisi sanoa, että ensin saavutimme tyttären, ja tämän kauttaan myös hänen isänsä, Maria muistelee.
– Toivon lisääminen on meille keskeistä. Sillä jos toivon menettäisi, mitä jäisi jäljelle? Siksi myö halutaan lisätä toiveikkuutta siitä, että asioihin voi aidosti vaikuttaa tekemällä oikeita tekoja. Samalla myö halutaan tuoda vastapainoa sille negatiivisuudelle, mitä uutiset ja julkinen keskustelu ovat monesti täynnä. Teemme parhaamme, että Lietsu tarjoaisi kokemuksen empatiasta ja kuuntelevasta vuorovaikutuksesta, joita jokainen voi olla kanavoimassa ympärilleen. Tätä henkistä pääomaa myö halutaan antaa kotiin viemiseksi, Maria päättää.
– Huoneistohotelli Lietsu sijaitsee Joensuun keskustassa ja tarjoaa hyvin varusteltuja huoneita yksilöllisesti sisustettuna.
– Yrittäjät perustivat Lietsun ilman aiempaa kokemusta alasta, kun halusivat tarjota ikkunan Suomeen ja pohjoiskarjalaiseen elämäntapaan.
– Hotellipalvelujen lisäksi yritys tarjoaa kokouspalveluja sekä elämys- ja matkailupalveluja yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa.
– Lietsu sai ensimmäisenä joensuulaisena pk-yrityksenä Sustainable Travel Finland -merkin. Vuonna 2021 puolestaan Lietsu sai Pohjois-Karjalan ELY-keskuksen myöntämän ympäristöpalkinnon. Lisäksi yritys valittiin vuoden 2022 vastuullisimmaksi matkailutoimijaksi Pohjois-Karjalan Matkailu Ry:n toimesta.
– Hotelli on osa kansainvälistä We Speak Gay-yhteisöä, joka mm. edistää sateenkaariystävällistä matkailua.